Uppföljningstester LCHF-studien

0kommentarer

Nu är det sluttampen på dessa 28 dagar med LCHF och det enda som återstår är morgondagen och torsdagen sen gör jag mina sista tester på fredag förmiddag och efter det får jag återgå till att äta som jag brukar igen. Vilket känns så himla skönt! Mest pga att jag vill äta mer varierat, jag saknar frukt och grönsaker och möjligheten att själv kunna välja vad jag vill äta och när. Men också för att det är så mycket lättare att inte följa en strikt kost, det finns utrymme för så mycket mer då. All heder till de personer som av olika anledningar måste äta en viss kost och kämpar på varje dag!

Igår gjorde jag de första uppföljningstesterna som var handgreppsstyrka, kognitionstest och frågor om sötsug. Testledaren sa inget om resultatet eller skillnaden mot förra gången men jag kände att båda testerna gick sämre denna gång och jag svarade att jag är mer sötsugen nu än tidigare. Sötsuget har accelererat den sista tiden och jag tänkte att det skulle vara tvärtom, att det skulle vara jobbigare från början men sedan klinga av. Kanske är det för att jag vet att jag snart kan proppa i mig massa frukt och godis om jag vill som gör att jag känner ett större sug...?

Idag genomförde jag andra uppföljningstestet på Idrottslabbet. Först vägning och DEXA-scan, sen cykeltest. Vågen visade -3,9 kg totalt och resultatet på DEXA-scanen blev -2 kg i fettmassa, -1,5 kg i lean bodymass (vilket motsvarar vatten, glukogenförråd, muskler, benmassa, inre organ), -2 procentenheter i fettprocent och en minskning på 42% i visceralt fett (fettet som omger de inre organen).

Den troliga förklaringen till förlusten av lean bodymass handlar om att när man äter såhär lite kolhydrater förbränner sina glykogenförråd (kolhydratförråd) på ca 500 g. Varje gram kolhydrat binder ca 3 g vatten vilket innebär att man förlorar mycket vätska när glykogenet förbrukas. Om man äter för lite mängd protein eller svälter sig själv ökar risken för att man förbränner sin muskelmassa vid en sån här strikt kost, eftersom kroppen då använder byggstenarna i muskelmassan för att skapa glukos som man annars får från kolhydrater. I mitt fall tror jag det handlar om att jag förlorat just glykogen och vatten och inte så stor mängd faktiska muskler, men det kan man inte veta exakt.

Cykeltestet var otroligt mycket jobbigare den här gången men ändå cyklade jag bara 50 sek kortare nu än på baselinetestet. Jag insåg att jag hade kunnat tagit i mer och klarat mig längre på första testet. Visserligen kände jag mig helt slut då men det var inget jämfört med idag. När jag var klar idag så brände tårarna innanför ögonlocken och jag skakade så mycket att ena testledaren var tvungen att hålla i mig så jag kunde sitta kvar på cykeln. Haha! En ordentlig maxkörare med andra ord!

Jag har varit viktstabil i drygt en vecka nu så jag gick alltså ner nästan 4 kg under de första 20 dagarna. En mycket snabb initial viktminskning vilket flera andra studier gjorda på LCHF visar, att man går ner snabbt i början för att sedan plana ut. Någonting som absolut kan vara motiverande om man är ute efter en viktnedgång. Det blir en boost till att fortsätta. Men hur kosten fungerar på längre sikt, hur man mår och vad ens blodprover visar vet man fortfarande ganska lite om. Som jag sagt tidigare är det svårt att följa en sån här strikt kost och det kräver väldigt mycket av personen som vill försöka. För mig handlar det om att hitta en livsstil som fungerar varje dag, livet ut där man mår bra. Jag tvivlar på att det omfattar en sån här strikt kost...

Mätning av maximal syreupptagningsförmåga,
mjölksyratolerans och maxpuls.
 

Kommentera

Publiceras ej