Förra torsdagen, dagen innan midsommar tog vi nattåget från Krakow till Prag. Resan började med bra service från en trevlig och hjälpsam konduktör men fortsatte väldigt skumpigt och skramligt. Vi hade en egen liggkupé men sov väldig dåligt den natten och var tröttare när vi anländ till Prag än innan vi la oss. Vi tog oss till hotellet vi bokat för att checka in, tog sedan en runda på stan och strosade till Vaclavplasten där nationalmuseet och operan ligger. Vi gick ner mot torget i gamla stan och tittade på den astronomiska klockan och alla gamla byggnader där. Efter det handlade vi med oss plockmat för att äta som midsommarlunch på hotellet pga det dåliga vädret. Vi vilade en stund och picknickade sedan i sängen i vår skokartong till hotellrum. Riktigt mysigt var det! :) Senare åkte vi ner på stan för att äta tjeckisk mat och dricka öl i den gamla ölhallen U Flekû. Camilla har en dille på surkål så hon hävde i sig varmrätten med fläskfilé, surkål, skysås, bröd och en form av potatiskaka. Jag tyckte det smakade helt okej men tyckte att apfelstrudeln till efterrätt var godare. Deras hembryggda öl slank ner utan problem med de söta honung- och örtsnapsarna fick vi kämpa lite mer med. :P

Dagen efter gick vi på stan hela dagen. Det började med rätt dåligt väder med blåst och regn men under dagen klarnade det upp och blev riktigt härligt i solen. Vi började med att äta frukost på ett trevligt fik, prisvärt och gott men sämsta servicen på längre. Gick nedåt mot floden och den 520 meter långa Karlsbron som är en av alla de broar som korsar floden. Denna är den mest kända med sin rustika stil och alla stora statyer. I mullret av tusentals turister tog vi oss över och upp till slottet och den stora katedralen. Vi satt mot slottsväggen och solade och tittade på folk innan vi traskade nedåt igen. Vi stillade hungern med en asgod och gigantisk korv med bröd, lök (och surkål för Camillas del :P). Ganska trötta lunkade vi på måfå runt och hittade en jättetrevlig pub, U Bubernická där vi spenderade kvällen med öl, god mat och riktigt bra service. Jag tyckte min mat och dryck blev billig för jag betalade knappt 150 SEK för tre öl och grillade fläskfilé med grönpepparsås och potatismos (inkl dricks) men det var ju "mycket" i jämförelse med Camilla som drack lika många öl, åt gulaschsoppa med bröd för ynka 70 SEK (också inkl dricks)! Haha! Heelt galet billigt och så gott!

På söndagen gick vi upp och åkte till den judiska kyrkogården innan det var dags att ta tåget vidare till Wien. På den judiska kyrkogården finns det tusentals gravar och det ser ut som att gravstenarna i princip är slängda på varandra. En konstigt och annorlunda syn och nått som verkligen är värt att se om man besöker Prag. Checkade ut från vårt halvkassa boende där det svämmade över när man duschade, där allt kostade extra och där det hela tiden krånglade med vårt nyckelkort och satt oss mot tåget till Wien. Förutom hotellrummet så har det varit två riktigt bra dagar i Prag.

Gäller att sysselsätta sig på tågresorna...

Drygt fyra timmar senare anlände vi till Wien och tog oss ut till vårt hostel som låg i utkanten av stan, med utsikt över hela staden och intill en vingård. Vi tränade lite innan vi gick ner till restaurangen med samma ägare som vingården för att äta en riktigt god grillad kyckling med tillbehör och egenproducerat vin. Förutom ett missöde med betalningen (vi hade bara kort och de tog bara kontanter, vi fick löpa till hostlet och låna pengar :P) så var det en mycket bra kväll!

Under måndagen började vi med att besöka Schönbrunn Palace, ett slott i Wien som på 1600-talet byggdes för att överträffa Versailles men då budgeten inte räckte blev det ett mer "blygsamt" bygge som blev ett sommarhus för dåtidens regenter. Dock är blygsamt fel ord för slottet och dess park tycker vi! Hur stort och pampigt som helst med gigantisk grusplan på framsidan och enorm trädgård på baksidan. Förutom det vanliga i en slottsträdgården såsom planteringar, fontäner, statyer etc så inrymmer även denna slottsträdgården världens äldsta zoo. Idag är denna plats Wien mest besökta och turister som vi är var vi ju också tvungna att åka dit! :) Vi tog oss sedan in mot city, strosade runt i stan som är fylld med stora, pampiga hus. Vi fikade på ett mysigt fik mitt på Stephansplaz, tittade in den stora domkyrkan, gick i lite affärer, promenerade ner mot operan, det stora konstmuseet Augustina och solade lite i Burggarten, en lummig park mitt i stan. Efter det kollade vi in Museums Quartier, ett kulturområde som inrymmer flera museer och annat i kulturväg. Vi avslutade dagen med en middag på Figlmüller, Wiens schnitzelmecka. Där åt vi deras superstora och supergoda schnitzlar.

Både Prag och Wien är städer som erbjuder mycket att se och göra och de är båda väl värda att besöka! Efter dessa dagar gick luffen vidare mot Budapest där vi spenderad tre dagar tillsammans med Bella och Linnea som mötte oss där, mer om det senare! :D
I lördags morse begav jag och Camilla oss ut i Europa på sommarens tågluff. Första anhalt blev Berlin dit vi flög. När vi anlende installerade vi oss på hotellet i Charlottenburg för att sedan traska runt lite på måfå i stan. Vi besökte Brandenburger Tor, regeringsbyggnaden och segermonumentet på den stora gatan Strasse des 17 Juni. Vi promenade hem när åskan slog till och fick ta skydd inne på stans tekniska universitet. På kvällen mötte vi upp Kyle, en vän från Umeå och hans flickvän för middag på en jättemysig Vietnamesisk restaurang. Dagen efter anlände Matilda för att sällskapa oss i några dagar. Vi tog oss runt i hela halva stan och besökte bl a en stor söndagsmarknad där det såldes nytt och gammalt och massa gott att dricka och äta. Vi kollade på målningarna på delar av Berlinmuren på East Side Gallery, besökte den judiska minnesplatsen, åt en god asiatisk middag och avslutade dagen med drinkar på en lite halvskum men mysig bakgård mitt i stan. I måndags gick vi upp och tränade ett snabbt men intensivt pass i slottsträdgården vid Charlottensburgs slott och efter det tog vi oss till Viktoriaperken där det finns ett jättefin vattenfall och sen åt vi stans godaste kebab på Mustafas Döner :D Vi hann också med DDR-museet, shopping och pizza och öl i en av alla Berlins ölträdgårdar. Mycket trevliga och intensiva dagar i en stad jag gärna skulle besöka igen! :)

I tisdags morse tog vi tåget vidare mot Warszawa där vi spenderade ett intensivt dygn med att storsa i den gamla staden, äta supergod och supermycket inhemsk mat, dricka billiga drinkar och öl, besöka Uprising museet med utställning om livet under och efter Andra Världskriget, vi åkte upp i det stora Kulturpalatset som Stalin lät bygga under sin tid och som inte är så populär hos Warszawaborna. Vi vinkade av Matilda som begav sig hem till Sverige igen medan vi hann med en supergod burgare på Bobbys Burger och lite shopping innan vi tågade vidare söderut mot Krakow. Kändes kanske lite kort om tid att bara spendeta ett dygn i Warszawa.. Inte för att det egebtligen känns som en så stor stad meb det fanns ändå mycket mer att se och jag är verkligen positivt överraskad av staden. Perfekt för en weekend! :)

Idag tog vi en guidad tur ut till koncentrationslägret Auschwitz I och II (Birkenau). Så himla mycket intryck och känslor på samma gång när man besöker dessa platser! Helt ofattbart vad som hände där och hur många människor som blev dödade... Det var verkligen en bra tur där vi lärde oss massor om hur det gick till i lägren och trots att det var rätt jobbigt så var det också mycket spännande. Kan verkligen rekommendera att besöka dessa platser om tillfälle ges! Krakow som stad hann vi inte se så mycket av men det verkar som en trevlig och mysig stad där man nog kan se och göra en hel del!

Nu sitter vi på hostel och inväntar nattåget som ska ta oss till Prag där vi ska fira midsommar! :) GLAD MIDSOMMAR allihopa! Hoppas vädret är med er och att sillen och snapsen smakar prima!