Sammanfattning av LCHF-studien

1kommentarer

Nu är perioden med strikt LCHF över! Efter att ha blivit vägd, mät och stucken i för de sista blodproverna igår förmiddag var första delen i denna LCHF-studie över. Detta innebär att jag nu kan äta som vanligt och det känns både konstigt och ovant men också så himla skönt! Det första jag åt var frukost med yoghurt, hemmagjord müsli, banan och blåbär, smörgås med leverpastej, gurka och krasse, färska jordgubbar och drack ett glas med färskpressad apelsinjuice. Alla ni som känner mig väl vet att jag älskar frukost så det var en fröjd att få njuta av en riktigt god frukost igen! :)

 

Studien är inte klar än utan del två kommer genomföras i höst. Då ska jag äta enligt de nordiska näringsrekommendationerna men mer om vad det innebär tar vi då. Nu väntar en wash out-period i ca 14 veckor där jag ska leva som vanligt. Denna period består mestadels av det stundande sommarlovet där jag bara ska vara ledig och bl a tågluffa i Europa tillsammans med Camilla.

 

Men jag tänkte att jag avslutar denna LCHF-period med en sammanfattning...

 

Positivt med kosten

Magen: i vanliga fall lever min magen om ordentligt pga av olika anledningar. I mitt fall beror det nog på att jag är lite känslig mot vissa livsmedel och framförallt vissa livsmedel i kombination med varandra. Under denna månad har magen varit väldigt lugn, den har bara funnits där utan att göra mycket väsen av sig. Det har varit skönt men också lite obehagligt på något sätt för det är inte så jag känner min mage. Och vi ett tillfälle var det mindre trevlig när den stod så still att jag blev förstoppad. Det är ju ingenting man unnar någon alls för obehagligt det var!

 

Fettminskningen: enligt resultaten av den kroppsscaningen vi gjort har majoriteten av oss som ätit LCHF förlorat mycket i visceralt fett. Visceralt fett är de fettet som sitter runt om våra organ och som är det ogynnsamma fettet. Det är alltså positivt att vi kunnat förbränna detta fettet och det ska bli väldigt intressant att läsa det sammanställda resultatet i denna studie sen.

 

Skilja aptit från hunger: jag känner att jag numera kan skilja på aptit och hunger på ett bättre sätt. För att jag nu verkligen fått känna på hunger och insett att man annars många gånger är sugen på någonting och inte alltid hungrig. Ett redskap jag ska försöka ta med mig nu framöver också, att känna efter om jag verkligen är hungrig eller bara sugen.

 

Negativt

Måendet: jag har i allmänhet inte mått så bra under denna månad. Det kanske inte bara beror på kosten utan också min inställning till kosten. Att jag tänkte att det skulle vara jobbigt och att jag skulle må dåligt och att jag då också gjort det. Men det har inte varit en angelägenhet att äta denna kost. Jag har saknat det jag i vanliga fall äter, jag har gnällt mer än vanligt, jag har känt mig trött och utmattad och haft svårt att återhämta mig efter att jag tränat, och så vill jag inte må.

 

Hungern: som sagt, hungern har varit jobbig och påfrestande men jag också med tiden blivit bättre på att hantera den. Man känner att man blir trött och seg i huvudet när hungern slår in och för att maten ska ”räcka” hela dagen har jag varit tvungen att hela tiden skjuta på måltiderna och pressa hungern. Det har varit svårt när man gått upp tidigt på morgonen och lagt sig sent på kvällen, då har det verkligen känts som att det varit för lite mat. Det här är å andra sidan kanske inget problem som uppstår när man själv väljer att äta LCHF för då får man ju äta det man vill inom ramarna för LCHF, och när man vill. Men eftersom studien ska gå att styra och genomföras likadant för alla måste kosten kontrolleras och detta har varit jobbigt.

 

Livskvaliteten: mående, hungern, tröttheten, att mat är så social och avsaknaden av framförallt frukt och grönsaker gör min livskvalitet faktiskt inte varit den samma under denna månad som den annars är. Att inte kunna välja vad men vill äta och när, att man inte kan delta i sociala sammanhang som har med mat att göra och att man känner sig mer trött och sliten inskränker på livskvaliteten. Jag har verkligen fått en bättre förståelse för de personer som av olika anledningar inte kan äta som alla andra, att det kan vara kämpigt varje dag och att det även ställs krav på omgivningen för att det ska fungera.

 

Har jag följt kosten då? Både ja och nej skulle jag vilja svara på den frågan. Det jag ätit som inte ingått i kosten är en liten kanderad nöt, hann inte ens reflektera över att jag inte fick äta den innan det var för sent. Jag smakade tre blåbär vid ett tillfälle, har tuggat tuggummi en gång och tog en väldigt liten bit av pannkakorna jag stekte här om dagen. Utöver detta har jag endast ätit av det som ingår i studien. Jag har några gånger ätit mer och någon gång har jag hoppat över vissa saker men allt detta har jag registrerat i den dagbok som vi fyllt i varje dag.

 

En utmanande, påfrestande och intressant period är över. Nu ska jag njuta av min egna mat och den stundande sommaren! Tack till er som engagerat er och följt mig under denna period. Det kommer mer i höst när jag går in i andra delen av studien. Glad sommar! :)

 

Första frukosten efter en månad med LCHF.
 

1 kommentarer

Jonie

30 May 2015 11:03

Bra kämpat och intressant sammanfattning!

Tänker lite på det du skrev att du kände dig hungrig. Många påstår ju att man alltid kan vara mätt och äta mycket med LCHF. Men det verkar som att du har haft begränsningar?

Svar: Tack Jonie :)Jo skillnaden mellan det vi gjort och när man själv väljer att äta enligt LCHF är att vi har blivit tilldelad alla måltider med exakt mängd för att säkerställa att vi får i oss vårt beräknande energibehov och varken mer eller mindre. Detta är för att kunna kontrollera studien. Eftersom det är så mycket fett som innehåller mycket energi blir storleken på portionerna små. När man inte har dessa strikta mål kan man ju själv välja att äta större måltider och hålla sig mätt mycket längre. För ja, alla säger ju att man är konstant mätt när man äter LCHF... :P
Alexandra Eriksson

Kommentera

Publiceras ej