En dag i taget, nio dagar kvar...

0kommentarer

Efter idag är det bara nio dagar kvar av del ett i denna LCHF-studie som jag deltar i. Det innebär att jag om nio dagar slutar äta denna stikta LCHF-kost och det känns fantastiskt skönt att snart själv får välja vad jag får äta! Nio dagar går fort, och de tidigare 19 dagarna har egentligen också gått fort samtidigt som det känns som en evighet! Idag har jag känt mig ganska pigg och glad men dagarna innan har varit kämpiga. Har varit trött och grinig och så jäkla less på det mesta. Maten smakar inte längre bra och känns bara så trist. Men som sagt, nu är det nära, snart är det över! En dag i taget och nedräkningen har börjat på allvar!

 

Tänkte att jag skulle åskådliggöra hur lite kolhydrater vi äter under denna period genom att jämföra en av våra LCHF-frukostar med den frukost jag äter i princip dagligen i vanliga fall.

 

LCHF-frukost: Lent äggsmör med salami

Frukosten innehåller två kokta ägg, 30 g smör 80% fett samt två salamiskivor 45% fett.

 

Min standardfrukost: Havregrynsgröt och kok ägg

Denna frukost innehåller en portion havregrynsgröt men 1 msk jordnötssmör, ½ äpple, 20 g russin, kanel, 1 dl lättmjölk samt ett kokt ägg.
 

Frukostarna har ganska lika energiinnehåll; LCHF-frukosten ca 453 kcal och den vanliga frukosten ca 470 kcal. Som ni ser innehåller LCHF-frukosten minimalt med kolhydrater och mer protein och fett medan min vanliga frukost har en jämnare fördelning mellan dessa tre näringsämnen. Totalt under en dag äter vi ca 25 g kolhydrater med denna strikta LCHF-kost. Det är mindre än vad jag får i mig i vanliga fall bara under min frukost (min frukost innehåller drygt 50 g kolhydrater). Min vanliga frukost är en större portion rent volymmässigt och jag håller mig mätt på den längre samtidigt som jag tycker den är så mycket godare.
Vanlig frulle vs LCHF-frulle 1 – 0!

 

Jag vill påstå att det är svårt, tidskrävande och ställer höga krav på kunskap om vad maten innehåller för att kunna minimera intaget av kolhydrater till endast 25 g/dag. Under denna testperiod äter vi stora mängder smör, olja, majonnäs och grädde för att ”kompensera” för de kolhydrater som finns i tex keson, yoghurten och broccolin vi äter. Totalt under en hel månad äter vi ca 300 g hallon, utöver det förekommer inga andra bär eller någon frukt. Vi äter inte heller så mycket grönsaker mer än broccoli till flera av målen samt en liten ruccola- och tomatssallad vid fyra tillfällen. Och givetvis finns det inte utrymme för bröd, pasta, rotsaker, ris, havre, korn, quinoa etc. Dessa livsmedel räknas oftast som rena kolhydratlivsmedel och ingår inte i en strikt LCHF-kost.

 

Jag tycker det är viktigt och relevant att individanpassa kostråden. Alla kan inte äta allt och det handlar om att hitta något som passar en själv. I det stora hela tycker jag ändå att man ska äta en allsidig kost med mat från alla livsmedelsgrupper; fett, kolhydrater och protein, men som sagt anpassat till sig själv. Att dra ner på kolhydraterna passar vissa men att äta såhär strikt lågkolhydratkost tycker jag inte känns sunt och det passar inte mig. Jag är trött och seg och behöver en större mängd kolhydrater än såhär.
Så vanlig mat vs LCHF 2 – 0!

Kommentera

Publiceras ej