Dryga veckan med LCHF

0kommentarer


Dryga veckan med LCHF i två betydelser. Jag har nu ätit LCHF drygt en vecka och dessa dagar har varit ganska så dryga...

 

Tröttheten. Känner mig väldigt trött under denna diet. Jag tror det är en kombination av att jag sover för få timmar pga att jag har svårt att somna för att jag vissa kvällar mått illa och haft halsbränna men också för att jag måste gå upp och kissa innan jag somnar och för att jag vaknar alldeles för tidigt och måste kissa. Delvis det och dels att jag inte känner att jag återhämtar mig när jag tränat vilket gör att jag känner mig så trött. Med tröttheten, eller med kosten, vet inte riktigt vad som är hönan eller ägget så har jag huvudvärk till och från. Jag är i vanliga fall mycket skonad från skallebank så det är en smärta jag inte riktigt kan hantera, tycker det är riktigt drygt. Tappar koncentrationen och fokus. Som sagt känns det som är återhämtningen är mycket dålig efter träningen och kroppen känns, som Camilla sa, helt skev. Vet inte hur jag ska beskriva det men det är som att jag inte känner min kropp lika bra som tidigare. Den är trött och seg. Pulser skenar vid minsta lilla ansträngning och det tar mycket längre tid att komma in i andra andningen. Lite kolhydrater vore på sin plats :P

 

Hungern. Igår var första dagen jag inte kände en ihållande konstant hunger. Igår var dag nio av 28 och fram till sen eftermiddag gick det bra. Dock började jag känna mig väldigt hungrig under eftermiddagen men kände att jag var tvungen att ”stå ut” några timmar till så att jag inte skulle bli för hungrig efter middagen igen. Jag inbillade mig innan jag började äta denna kost att jag skulle vara illamående mer eller mindre hela tiden, i alla fall i början och att jag skulle få en försämrad aptit och känna avesion till maten vi äter pga de stora mängderna fett, men det är helt tvärtom! Jag är som sagt hungrig jämt, portionerna är små och jag känner mig inte tillfredsställd när det är tomt på tallriken. Det som blir så lustigt med detta är att maten innehåller den mängd energi jag förbrukar så jag vet att jag rent energimässigt får i mig det jag ska men är fortfarande hungrig. Det innebär att om jag skulle äta massa mer riskerar att få i mig alldeles för mycket energi. Ekvationen känns helt fel när man vet att man får i sig det man ska men fortfarande är hungrig.

 

Maten. All mat vi äter är god tycker jag och jag känner inte avsmak till någonting av det vi måste äta, inte än i alla fall... Men som sagt är portionerna för små och det är också trist att man aldrig själv får välja vad man ska äta. Man får aldrig äta det man är sugen på utan bara det man ”måste”. Det är bra att få testa på hur det känns för det är många människor som lever på det sättet pga av sjukdomar och allergier. Man inser verkligen att man måste anstränga sig för att det verkligen ska gå. Jag dricker enorma mängder te just nu, bl a för att stilla hungern när den blir för stor, eller för att stilla sötsuget som kommer ibland. Jag börjar också varje morgon med att dricka te för att kunna skjuta på frukosten och äta den när jag kommer till skolan så att tiden mellan frukost och lunch inte blir så lång. Jag har också inhandlat lite saker för att ”piffa” upp maten vi äter. Jag har köpt ett nytt, jättegott te, dricker massa smaksatt vatten på flaska (inte alls bra för miljön, jag vet, och jag lovar att gottgöra för detta när jag är klar!), kryddar maten med örter, dijonsenap och sambal och överkonsumerar örtsalt på äggen och avokadon.

 

Suget. Jag trodde att jag skulle vara sugen på framförallt annan mat under denna perioden och inte så mycket på sötsaker men det är tvärtom. Jag är så sugen på smågodis, speciellt sura colanappar och colaferraribilar! Det vattnar sig verkligen i munnen nu när jag tänker på det!! Jag har börjar på en lista med saker jag vill äta när jag är klar och på den står det, förutom ovan nämnda godisar, bragokex, pannkakor, mazariner och kebabtallrik. Hahah! Hur ofta äter jag tex brago eller pannkakor? Typ aldrig! Men ändå känner jag sug efter det, knasigt alltså! Kebebtallrik är jag nog mest sugen på för att jag skulle vilja ha pommes frites. Jag har också ett stort sug efter frukt! Skulle så gärna sätta tänderna i ett saftigt och krispigt äpple eller göra en smoothie med massa frukt och bär. Så fruktsallad och smoothie står också på min lista! :)

 

Bajset. Och sist men inte minst. Jag kan ju inte prata om denna kost och allt runtomkring utan att nämna mitt bajs :P Så om du inte är så förtjust i bajsprat kan du sluta läsa nu. I vanliga fall är min avföring snarare lös än hård. Jag har känningar i magen nästan dagligen annars och har en stark gastrokoliskt reflex. Jag är har vissa typiska IBS-symtom till och från men nu när jag äter LCHF har jag väldigt lite ont i magen, vilket är det som känns positivt med denna kost. Jag är hård i magen vilken jag mycket sällan annars är, minns inte ens när jag var det sist. Och vi har pratat i klassen om att det känns som att tarmarna ”inte finns” längre. Man är inte uppblåst eller uppkörd eller trög trots att man är hård i magen, det är som ingenting där. Jätteunderligt är det. Man tycker ju att det skulle kunna vara jobbigt åt andra hållet, att man skulle känna sig jäkligt trög pga hårdheten men man känner ingenting. Det är ovanligt för mig och också en sak som gör att det inte känns som att jag känner min kropp längre. Men som sagt, detta är ändå något som är mer positivt med denna kost, att slippa magont. Något jag annars lärt mig leva med...

 

 Morgonrutin; massvis med te!
 
 Piffat maten med vatten och smaksättning.
 
Currylaxburgare med chilimajonnäs & broccoli.
 
En av de frukostar jag hittills ätit; keso med
grädde, hallon,mandel och valnötter,
ostrullar med smör och te.

Jättegod frittata med kryddig korv,
spenat, paprika och oliver.
 
Tacopaj till fredagsmiddag.
 
En annan frukost; turkisk yoghurt med valnötter och kanel,
ostrullar med smör,kokt ägg med majonnäs och dill, te.
 

Kommentera

Publiceras ej