Då var det dags!

0kommentarer

Idag, 1a maj är det dags för mig att börja äta strikt LCHF-kost under 28 dagar... Alltså Low Carb High Fat, och när jag skriver att den är strikt så innebär det att man äter endast 5 E% (energiprocent) kolhydrater vilket motsvarar ca 25 g kolhydrater per dag. Det kanske egentligen inte säger så mycket men om man jämför det med NNR (Nordiska Näringsrekommendationer) som fungerar som kontrollkost i denna studie som jag ingår i så ska man då äta ca 260 g kolhydrater per dag. Det är en enormt stor skillnad! Sen kanske man inte äter så mycket som 260 g kolhydrater per dag i vanlig fall men jag kan säga att jag själv äter så mycket mer än 25 g. Bara för att jag var nyfiken gjorde jag en snabb kostregistrering på vad jag åt under gårdagen och då kom jag upp i ca 200 g kolhydrater, så som sagt, 25 g per dag är ytterst lite.
 
Tidigare i veckan genomföre jag alla baselinetester och i dessa ingick bl a blodprover, mätning av basalmetabolism (kroppens grundomsättning i vila), handgreppsstyrka, kognitionstest, DEXA-scaner där man kan se hur mycket fettfri kroppsmassa och bentäthet man har, samt ett maxpulstest på cykel. Jag har varit och hämtat ut maten för de första tio dagarna, lämnat ett avföringsprov och nu på morgonen vägt mig och gjort mitt första ketontest. Man ska dagligen väga sig och ta dessa ketonprover för att kunna följa utvecklingen av kosten. Ketonkroppsbildningen kommer att öka i och med att kroppen inte får i sig så mycket kolhydretar så för att hjärnan ska få bränsle bildar kroppen keton. Successivt kommer dessa prover att visa mer och mer keton i mitt urin. Att gå in i denna ketonfas, innan kroppen vant sig är troligtvis det som kommer vara jobbigast under denna kost. Man mår ofta dåligt, blir illamående, trött, hängig och får huvudvärk under de dagarna kroppen gå in i ketos. Om jag kommer reagera så det vet vi ju inte än, men högst trolig, och högst troligt kommer det inträffa om 3-4 dagar. Jag fasar faktiskt för detta och är just precis nu inte så jättesugen på att utsätta mig för detta, MEN nu har jag beslutat mig för att göra detta och då ska jag ta mig igenom det. Jag vill testa dels för mitt framtida yrke, för att få en förståelse för hur det är för andra att äta en viss kost, för att bidra till forskningen och dels för att man tilldelas all mat under totalt två månaders tid, då kan jag spara lite extra pengar inför sommarlovet! :P

Såå, dags för mig att stiga upp och äta ostmacka (ett stekt ägg med en ostskiva och 5 g smör på) samt turkisk yoghurt med valnötter. Under dagen väntar sedan moussaka, chilikasslergratäng och två mellanmål; ostrullar med smör (två skivor ost med 15 g smör på) samt en avokado med 1 msk olivolja. Fettfest!
 
Ha en bra 1a maj allesammans och trevlig helg! :)
 
Baselinetester med provtagning på KFC
 
Maxpulstest på cykel på Idrottslabbet
 
Delar av maten för de första 10 dagarna

Kommentera

Publiceras ej