Budapest - tågluff 2015

0kommentarer

Efter Wien tog vi tåget till Budapest där vi mötte upp syster Bella och kusin Linnéa. De hade bokat en lägenhet mitt i city där vi bodde i tre nätter. Det var verkligen en hit! Inte bara för lägets skull utan för att vi fick den bästa servicen på resan hittills! Paret som ägde lägenheterna var så tillmötesgående och vänliga och gav massa bra tips på vad vi kunde göra och äta! De var verkligen måna om att vi skulle få en bra vistelse! :) Såå funderar du på att åka till Budapest kan vi varmt rekommendera Katona Apartments som boende!

När vi anlände på eftermiddagen blev det kramkalas innan vi installerade oss i lägenheten och traskade längst Donau till en restaurang lite utanför själva city och åt en jättegod och väldigt billig middag med typisk ungersk mat. Vi alla var ganska trötta så kvällen blev inte så långvarig. Dagen efter spenderade vi mestadels på Buda-sidan av stan, alltså på västra sidan om Donau som rinner rakt genom staden. Vi gick upp till utsiktsplatsen och den stora statyn Citadella, vidare ner mot slottet och "borgen" Fiskarbastionen där vi åt lunch. Promenerade vidare ut på ön Margarets som är en grön oas mitt i floden. Vi chillade lite i lägenheten innan vi gick ut för kvällen. Vi åt middag på en mysig franskinspirerad restaurang och gick efter det vidare till ett uteställe/pub som heter Simpla. Ett jättehäftigt ställe som vi blivit tipsade om. Det var ruffigt och slitet och avslappnad och skön stämning med folk av alla olika typer och åldrar. Ett coolt ställe där vi spenderade resten av kvällen med öl och tequila, dans och sång och snack. Riktigt rolig kväll även om sista shotten var ganska ovärd :P Och oväntad tyckte de andra som inte förväntade sig att jag skulle beställa in sprit, inte med tanke på att jag inte hade tillräckligt med cash för att betala... Tur att syrran kunde lösa ut mig! ;)

Morgonen efter tog vi det rätt lugnt och åt en lång frukost innan vi gick till terminalbadet och spat Széchenyl stadsparken. Vi hade värdet med oss denna dag så det var riktigt skönt att vara ute och bada och sola lite. Vi tog det lugnt och unnade oss varsin massage också. En skönt och avkopplande eftermiddag på ett av Budapest finare bad. Efter spat tog vi en liten shoppingrunda på stan innan vi åt en supergod moules fritesmiddag på den mycket trevliga restaurangen Gèrloczy. En väldigt bra avslut på två så himla roliga dygn i Budapest. Verkligen kul att B och L kunde komma ner och hälsa på oss och lite sorgligt att de inte kunde stannat längre och följt med vidare på resan!

Vi avslutade med gemensam frukost sista dagen på samma restaurang som kvällen innan. Sen vinkade vi av B och L som flög hemåt igen medan vi spenderade ytterligare en dag i stan innan vi tåg nattåget till München. Vi kollade in saluhallen, fördrev tid på ett fik i city innan himlen sprack upp och det blev riktigt varmt och fint. Då la vi oss i en park på Margarets och läste, sov och ofrivilligt blev publik till det lite hysteriska fontänspelet med musik som dånade lite nu och då... Vi låg där och tröttskrattade åt hur skrämda vi blev båda gångerna de drog igång och åt valet av musik... "Cecilia" med Simon and Garfunkel var nog det roligaste! :P Avslutade Budapestvistelsen med en riktigt god gyros i bröd innan det blev taikonläger i sovkupén på tåget mot München!

Säger köszönöm (tack) Budapest, hoppas vi ses snart igen! :)