LCHF-vecka

0kommentarer

Då var det dags att ge sin in i "dietträsket" och fördjupa sina kunskaper i olika dieter och kosthållning. Och inte bara teoretiskt utan också praktiskt.
 
Jag och mina klasskompisar som läser till dietister kommer få frågor, eller rättare sagt får ofta frågor om hur man ska äta, vad som är bra, vad som är dåligt, om den ena dieten efter den andra funkar eller ej etc. etc. Och det är ju inte så konstigt med tanke på att det är kost vi läser och ska anses vara experter på. Det är roligt att folk frågar och engagerar sig men problemet kommer när de vill ha absoluta svar. Det finns inga, eller i alla fall ytterst få, absolut svar när det kommer till hur man ska äta. Svaret blir i nio av tio fall: det beror på. Och det är precis vad det gör. Det beror på vilken livsstil man har, hur mycket man rör sig, vad man gör annars på dagarna, vem man är som individ, arv och mycket mer. Alla är olika och all mat passar inte alla, så "enkelt" är det. Det vore fantastiskt skönt om det fanns någonting som passade alla. Tänk så lätt det skulle vara att ge råd då. Men tänk också vad tråkigt det skulle vara, speciellt med tanke på att mitt framtidiga yrke inte ens skulle behövas då ;)
 
Det finns ju givetvis råd och rekommendationer idag. Både från staten via Livsmedelsverket men också från kostrådgivare, nutritionister, träningsexperter, forskare, läkare... Det är en djungel av råd och tips och hur ska man veta vad som passar just mig? Och dig? Det är som sagt viktigt att minnas att vi alla är olika och de råd som ges ofta ges på befolkningsnivå, man måste alltså inse att individuella skillnader finns och testa sig fram. Vad mår jag bra av att äta? För mig är det också viktigt att det finns vetenskaplig evidens bakom det som rekommenderas men det är svårt ibland för i vissa lägen måste man gå på det som är beprövat men kanske inte forskat på. För mig är också "Lagom av allt" mitt största ledmotiv (jag kan inte förstå att ordet lagom inte finns i andra språk, hur klarar resten av världen sig utan detta fantastisk ord?!). Eftersom jag rör på mig, inte har några allergier och är blandkostare så känner jag inte att det finns någon som helst anledning att utesluta något ur min kost. Det finns givetvis saker jag äter mindre av, som kroppen inte alls behöver för att leva, så som vitt vanligt socker. Men jag äter även det, fast i mindre mängd, i lagom mängd. Lika väl som jag kan äta annat "onyttigt". Jag konstaterade senast igå rkväll att jag är största "chipsbarnet". Jag älskar chips. Men jag vet också att jag inte kan äta det jämt och ständigt utan att gå upp i vikt och inte må bra, så därför äter jag även det i lagom mängd. Hur du gör är upp till dig men jag vill att alla ska vara medvetna om att vi alla är olika och därför också måste äta olika. Det handlar sällan om stora skillnader i vad vi kan äta och vad som passar oss, men skillnader finns. 
 
Skillnad finns också i vad folk tror och inte tror på, vad man äter och vad man utesluter. För att få en bättre insikt i hur det är att äta vissa dieter eller ha en viss kosthållning ska jag tillsammans med några andra dietiststudenter test olika dieter/kosthållningar. Vi kommer äta varje diet/kosthållning i en vecka och syftet är inte att gå ner i vikt utan att utforska hur det är; vilka svårigheter man stöter på, vad som går lätt, vad det kostar, hur det är att träna med en viss diet/kosthållning etc. Detta kommer förhoppningsvis hjälpa oss att argumentera för och emot vissa dieter och kosthållningar i framtiden, att svara på frågor på ett bättre sätt och att man får en egen erfarenhet i vad personer som äter en viss diet/kosthållning går igenom.
 
Under veckan som gått har vi uteslutit gluten i vår kost. Jag tycker det har gått jättebra och jag har inte stött på några större problem men då har jag heller inte varit ute och ätit, ätit färdigmat eller ätit hos någon annan. Så länge man äter hemlagad mat tycker jag det fungerar bra. Det finns mycket bra ersättningsprodukter ute i butikerna, som dock är ganska dyra men ändå förvånansvärt goda.
 
Kommande vecka är det LCHF som gäller. LCHF står för Low Carb High Fat, alltså lite kolhydrater och mycket fett. Ska jag vara ärlig så tycker jag detta ska bli rätt jobbigt för det går emot vad jag tror på när det gäller kost. Ska man följa LCHF strikt ska man inte äta mer än 5% kolhydrater. Av allt man äter under en hel dag får endast 5% komma från kolhydrater. Att jämföra med Livsmedelsverkets allmänna rekommendationer på 40-60% kolhydrater per dag kan man få en uppfattning av hur lite det är. Det innebär att man inte kan äta någon pasta, bröd, gryn eller frukt alls och bara liten mängder grönsaker och bär. För att energidelen från kolhydrater ändå inte ska bli för hög måste de feta produkterna innehålla mycket fett och därför ligger fokus på just det; naturliga råvaror med hög fetthalt (smör, vispgrädde, vissa oljor). För att tydliggöra detta tänkte jag visa på en frukost man kan äta när man äter efter LCHF:

Turkisk yoghurt fetthalt 10%
Vispgrädde 40%
Riven kokos
Kanel
Kokt ägg
 
Ingen av dessa ingredienser ses som en egentlig kolhydratkälla utan de innehåller mestadels protein och fett. Men den turkiska yoghurten innehåller så pass "mycket" kolhydrater att den måste blandas ut med vispgrädde för att gränsen på 5% kolhydrater inte ska överskridas... Det är alltså väldigt svårt att hålla kolhydraterna så låga och enligt många som förespråkar LCHF är det okej för vissa, som "inte är lika sockerkänsliga", att äta upp till 10% kolhydrater. Hur sockerkänslig man är, är svårt att veta men jag kommer fokusera på att ligga mellan 5-10% kolhydrater. Hur detta går, och lite mer information om LCHF och hur det kan påverka kroppen kommer jag skriva om under veckan som kommer. Med skräckblandad förtjusning är det nu dags att åka och inhandla massa feta råvaror, let´s do LCHF week! :)

Kommentera

Publiceras ej