Fet, fetare, fetast

0kommentarer

Jaa det är så man kan beskriva LCHF väldigt enkelt tycker jag... :P Low Carb High Fat innebär verkligen MYCKET fett. Det förespråkas naturligt fett, alltså inga lätt- eller lightprodukter där fetthalten har reducerats eller ersatts med annat utan fullfeta produkter såsom smör, vispgrädde, kokosfett, olivolja, rapsolja, fet ost och majonnäs. Och för att kunna hålla kolhydratinnehållet så lågt som 5-10 energiprocent (totalt under dagen får endast 5-10 procent komma från kolhydrater) måste man äta stora mängder fett för att "kompensera" även om man äter produkter med lågt kolhydratinnehåll. Det är nämligen så att vissa produkter som många ser som "rena" fettprodukter ändå innehåller en del kolhydrater. Exempel på detta är turkisk yoghurt med fetthalt 10% som innehåller 6 g/100g, alltså 6% kolhydrater. För att ändra själva energiprocenten av kolhydrater "måste" den blandas med vispgrädde. Eftersom grädde innehåller ytterst lite kolhydrater sjunker alltså delen kolhydrater i yoghurt och gräddblandningen i jämförelsen med att bara äta yoghurten. Energiprocenten av kolhydrater bli alltså ännu lägre.
 
 
Bilden visar lite av de fettrika (och proteinrika) livsmedel som jag inhandlade i söndags. Förutom det jag nämnde ovan är peso, soltorkade tomater, oliver, turkisk yoghurt, avokado, nötter, ägg, keso och sockerfri makrill bra LCHF-produkter. Flera av dessa livsmedel är saker jag äter dagligen även när jag inte äter LCHF men då ligger fokus på så kallad fettkvalitet. Man brukar prata om att god fettkvalitet är enkelomättat och fleromättat fett som finns i blanda annat nötter, olja, avokado, peso, fet fisk. Mättat fett visar i många studier att det ökar risken för olika sjukdomar vid för högt intag och fullfeta animaliska fetter innehåller mycket mättat fett (ost, smör, vispgrädde, rött kött etc.). När det gäller LCHF pratas det inte om fettkvalitet utan endast om mängden naturligt fett, oavsett om det innehåller enkelomättat, fleromättat eller mättat fett. När man äter LCHF känns det mer som att ju mer fett man äter desto bättre är det. Man ska absolut inte vara rätt för fett. Fett är livsviktigt och något vi måste få i oss men "ju mer desto bättre" går emot min syn på en väl sammansatt, varierad och hälsosam kost och det är en av anledningarna till att jag tycker det är rätt jobbigt att äta enligt LCHF.
 
Det mesta av den maten jag ätit de här dagarna har varit riktigt god, det är inte det det handlar om utan det handlar om att jag under de två dagarna som gått varit illamående efter varje måltid jag ätit pga den mycket större fettmängden än vad jag är van vid. Just nu mår jag alltså inte speciellt bra av att äta denna kost, men för att kunna säga hur jag skulle må i framtiden måste jag fortsätta äta såhär under en längre tid, för att helt ärligt kunna utvärdera detta kostupplägg. Som sagt är jag och mina studiekamrater inte ute efter en längre förändring utan vi gör detta för att få en större förståelse av vad det innebär och därför kommer vi bara äta såhär en vecka. Detta gör att det inte går att säga hur jag skulle må om jag fortsatte äta såhär men just nu känns kosten inte så uppiggande. Efter två dagar saknar jag frukt väldigt mycket och ska man följa LCHF strikt innebär det att helt utesluta frukt. Jag får nöja mig med mina få hallon jag kan äta varje dag... ;)

Kommentera

Publiceras ej