Svartkål- & Rödbetschips

0kommentarer

Med inspiration från gårdagens grönsakslektion och med tips från min klasskompis och granne Zandra har jag testat att göra egna grönsakschips. Det skulle tydligen vara supergott att göra det på grönkål men det fanns inte på Coop så jag provade med svartkål istället, och det blev mums! Testade med rödbetor också och blev till och med snäppet godare, så vill du ha ett nyttigare alternativ till chipsen prova att göra egna! :)
 
 
Svartkål- & Rödbetschips

Valfri mängd svartkål
Valfri mängd rödbetor
Valfri olja (jag blandade olivolja med rapsolja)
Salt efter smak
 
Sätt ugnen på 200 grader. Dela och skölj svartkålsbladen, skär av den nedersta delen. Ett tips är också att skära bort mittenpartiet på kålen och bara rosta den mörkgröna delen av bladet för mittenpartiet blev lite segt och trådigt. Skala och skär rödbetorna i tunna skivor. Har man tillgång till en matberedare eller mandolin är detta att föredra. Blanda oljan med salt och pensla på blandningen på båda sidorna av grönsakerna.

 
Rosta svartkålen i ugnen ca 10 minuter. Dom bränns lätt så håll koll. Rödbetorna behöver vara inne längre för att bli krispiga. Jag hade dom inne ca 30 minuter och under de sista 10 minuterna sänkte jag ugnsvärmen till 150 grader för att inte bränna betorna. Låt de rostade grönsakerna rinna av på lite torkypapper innan du serverar dom.
Hoppas det smakar!
 
 
 
 

Efter tre riktigt intensiva veckor här uppe i Umeå känns det skönt att bara umgås med sig själv... Det har varit roligt intensivt men jag kände ändå att jag behövde en paus från allt som stavas socialt umgänge, så en dag som denna med me, myself and I var välbehövligt! Tillsammans med snacksen hänger jag nu framför TVn. Osocialt, mysigt och så skönt!

Kommentera

Publiceras ej