Snabbmat

1kommentarer

Kom in från ett ganska sent löppass och var galet hungrig, hade tagit fram kyckling till middag men kände att det tog för lång tid att göra så jag tänkte om och slängde ihop en sjukt god, näringsrik och mättande måltid på ynka 17 minuter (från att jag började laga tills att jag slog mig ner vi bordet tog det exakt 17 min och 5 sek. Ja, jag tog tid! Mest för att bevisa att gott och nyttigt kan gå fort).
 
Det blev så bra att jag känner att jag måste dela med mig av detta! ;)
 
 
Bönsallad med "grillad" halloumi
1 portion
 
100g stora vita bönor
75g haricots verts
1/2 avokado
olivolja
färsk basilika
citronsaft
vitlök
salt
peppar (helst 5 Peppers, galet god)
150 g halloumiost
 
Blanda bönor tillsammans med haricots verts och en skvätt olivolja i en skål. Tärna avokadon och blanda i. Smaksätt med önskad mängd färsk hackad basilika, saft från en citron, pressad vitlök, salt och peppar. Låt stå i kylen medan du tillagar halloumin. Skiva halloumin i centimetertjocka skivor och stek eller grilla dem tills de får en gyllenbrun färg. Jag valde att steka osten men det blir ännu godare om man har grillmöjligheter, dock blir tillagningstiden lite längre då.

 
 
 
 
Denna måltid innehåller lite kolhydrater och önskar man mer av det kan jag rekommendera att man blandar i mathavre/matvete/bulgur/couscous i bönsalladen. Låter man detta koka medan man gör i ordning salladen och osten blir tillagningstiden ungefär den samma ändå.
 
 
Snabbt, enkelt, gott! Smaklig måltid! :D

1 kommentarer

Lollo

02 Sep 2013 22:04

Vet knappt hur jag hamnade på din blogg men måste ju fråga när jag ändå är här; Funderar på Umeå till våren 2014. Känns som en mysig studentstad och ganska "lagom", inte jättehetsig men ändå gott om studentliv. Har jag rätt när jag tänker på Umeå som så? Hur trivs du? Mitt förstahandsval är psykologprogrammet så själva linjen vet du nog inte så mkt om men tänkte mer om Umeå som studentstad. Tack på förhand och mysig blogg! :)

Svar: Hejsan Lollo,kul att du hittat min blogg ändå :)
Du har alldeles rätt med hur du tänker på Umeå som studentstad. Den är lagom stor, det finns allt man behöver, vill man engagera sig i studentlivet finns det massor att göra men inget är ett måste. Det är ingen hets men ändå en jättetrevlig studentstad! Jag har två nära vänner som läser på psykologprogrammet och dom trivs jättebra båda två. Bra, intressanta och relevanta kurser med bra föreläsare och en engagerad institution som jobbar mycket med att hela tiden utveckla programmet. Jag trivs jättebra här och kan absolut rekommendera Umeå som studentstad! :) Lycka till!
Alexandra Eriksson

Kommentera

Publiceras ej