Livet innan och efter tenta...

0kommentarer

En stor del av studentlivet omfattas av tiden innan och efter tenta, och dessa två perioder är som två helt olika världar... För knappt en vecka sedan, närmare bestämt förra onsdagen hade vi muntlig tenta i Livsmedelesvetenskap & Matlagningsteknik. Veckan innan tentan kantades av plugg, plugg, plugg och åter plugg. Vi hade två praktiska examinationer, en reflektionsuppgift att skriva + plugg till tentan. Jag, Sofie och Matilda praktiskt taget bodde i skolan under flera dagar för att hinna trycka in så mycket information som möjligt. Korvstoppning på hög nivå! I vanliga fall en sak som jag är grym på (hur bra det nu är kan man ju diskutera...) men som den här gången inte alls verkade funka som jag ville... Det var som att informationen gick in på ena sidan och ut på andra. Det kändes som extremt mycket text att ta sig igenom och oändligt mycket att komma ihåg! Att försumma träning, vettig kost och tillräckligt med sömn känns ju som ett mycket dåligt recept för ett lyckat studieresultat men pga min oro att inte hinna lära mig tillräckligt valde jag bort detta framför plugget. Jag tycker dock att det finns en viss tjusning med att packa väskan med mat för en hel dag och bänka sig i skolan och bara plöja. Jag vet inte vad det är men jag trivs på nått sätt med att göra det, så det är någon sorts hatkärlek jag har till dessa tentaperioder. Och visst hade vi det rätt trevligt under helgen i skolan?! Vi beställde pizza, underhölls av Medicinarspexets genrep och snackade en hel del skit också. Ett bevis för att fokusen inte var hundraprocentig under hela tiden, men hur skulle den egentligen kunna vara det? :)
 
Fredag kväll och Matilda är fortfarande på bra humör...
 
Måndag kväll och motivationen är ett minne blott...
 
Jag var nervös och hade så svårt att sova natten mot tentan. Jag har aldrig känt mig så orolig inför en tenta som denna. Det var som att jag var helt tom i huvudet, som att jag inte lärt mig ett smack av allt plugg. Jag tror att en del av nervositeten även låg i upplägget på tentan, att den var muntligt. Visst att jag inte har några problem med att snacka men man vill ju gärna att det som kommer ut ska vara vettigt och relevant. Jag bad till högre makter att jag skulle slippa prata om kött eller bakning, men det gav ju bara omvänt resultat... Väl på plats på tentan drog jag lotten som det stod just bakning på. Jag fick lite smått panik över Eva-Britts (ena examinatorns) entusiasm, bakning är hennes skötebarn och jag ville verkligen inte göra bort mig inför henne. Innan den muntliga framställningen fick man en halvtimme på sig att förbereda sig utefter de frågeställningar man fått. Jag skrev så pennan glödde och hoppades att det jag tog upp hade nån form av relevans. Jag pratade hela tiden ut och fick därför inga följdfrågor. När jag efteråt hörde vad de andra som fått prata om bakning fick för följdfrågor blev jag lite orolig att jag inte hade klarat mig. När resultatet väl kom ut förstod jag att det fanns relevans i det mesta jag sagt för jag klarade mig! :) En enorm lättnad!! Bara att ha tentan gjord bidrog till att man kunde andas ut och slappna av. Livet innan tentan var äntligen över!
 
Livet precis efter tentan bjöd på massa trevligheter med fokus på allt annat än plugg! Vi började med att fira tentan med middag på Vezzo på onsdagskvällen, fredag bjöd på Halloweenfest med kostvetarna hemma hos Johanna. Lördagen bjöd på storslagen brunch på Rex med Gustav och Sofia och några andra och på kvällen var det dags att tagga till inför Halloweenfest nr 2, med dietisterna hemma hos Ingrid och Frida. Det var som liiite svårt att komma igång igen men i min snygga nunnedräkt och tillsammans med alls härliga utklädnader, alla roliga lekar och god mat blev det en superkul kväll. På söndagen var jag rätt så sliten och trött (inte så konstigt kanske...). Det blev en lång sovmorgon innan promenad till minneslunden och sushimiddag i stan med Matilda och Sofie. Efter det avslutade vi kvällen med att se på film. Och det roliga livet direkt efter tentan var tyvärr slut... :/ Isolerat Plugg vs Socialt Liv 0-1! Kanske ska prova en kombo inför nästa tenta?
 
Tentamiddag på Vezzo.
 
Halloweenfest nr 1.
 
Halloweenfest nr 2.
 
Minneslunden :)
 
Livet efter tenta betyder också ny kurs och i torsdags började vi med en metodkurs som kräver 110% fokus varje dag de närmaste fyra veckorna. Det är grupparbete blandat med stora individuella uppgifter och efter dessa två dagar inser jag att det kommer bli mycket bo i skolan även nu, och just nu känner jag ingen som helst tjusning i detta (trots att jag nämnde att det finns en charm i det...). Det är på gränsen att det är lite för mycket nu, det ligger på gränsen till att jag gör ingenting istället för att bli riktigt effektiv som jag i vanliga fall blir när det är mycket att göra. Sen tycker jag att momentet i sig är rätt så trist, och med min negativa inställning blir det ju inte bättre. MEN jag är ju trots allt här för att plugga så det är bara att rycka upp sig, jobba på attityden och köra järnet!!

Kommentera

Publiceras ej