Uppdatering från Eurovision...

0kommentarer

Ja då sitter man här som fetaste Eurovisionfanet och tittar på den andra kvaltävlingen. Sen när började jag kolla på kvaltävlingarna? Sen när började jag tillsammans med mina grannar sätta poäng på varje deltagare? Sen när grät jag till öppningsnumret? Sen när blev jag ett Eurovisionfreak? JO, sen första deltävlingen i tisdags. Asså vilket jävla mäktigt arrangemang Sverige har lyckats med!! Öppningsnumret i tisdags när den gigantiska barnkören framförde Loreens låt var ju så vackert att jag rös enda upp i hårbotten och blev alldeles tårögd (trots att barnen var klädda i gud vet vad och att numret var återanvänt från den Svenska finalen). Jag väntade mig att Petra Mede skulle göra bort sig redan under första repliken. Hon är långt ifrån min största idol men jag tyckte hon skötte sig fin fint. Lite väl överdriven artikulation när hon pratar engelska men hon äger allt och alla med sin franska (säger jag som inte kan ett enda ord franska, men ändå, lät riktigt bra). Jag skrattar högt åt i princip alla humorinslag fast jag tvivlar på att övriga Europa fattar galoppen, men vad gör det? :P Och Sarah Dawn Finer är klockren som ”Spoksperson for EBU”. Och dansarna som uppträdde i tisdags medan rösterna räknades var ju galet bra! Riktigt bra Kleerup-låt och snygg koreografi och mäktigt när hela publiken vevade med sina ljusstavar i takt med dansarna. När det gäller alla deltagare så finns det både bra, dåliga och sånna som är varken eller och dom där låten blir bättre om man slipper titta på framträdanet... De som hittills har gjort mest avtryck på mig är Holland och Malta, jag gillar dom låtarna. Sen tyckte jag ändå det var rätt bra tryck i låten framförd av astronauterna (minna ej vilket landet det var). Det var ett av dom där numrera som är med varje år, dom som man undrar: ööh vad är detta?! Dom som lägger allt krut på show och kanske mindre på låt. Men ändå, den var rätt schysst! Sen är det ju alla ballader som i slutändan kanske är rätt trista, eller vackra, eller nått... Kan inte minnas en enda just nu. I tisdags hade vi en Loreen copycat också, Danmark som körde en barfotalåt som jag tror kommer gå rätt långt (säger nya Eurovisionproffset). Vitryssland deltog med en Barbie-kropp i en glitterklänning som kändes lite väl mycket 2003 och deltävlingarna avslutades just med en Dracula-rockopera... Jag tycker kvällens deltävling generellt är sämre än tisdagens men jag gillar ändå Finlands Kety Perry/Aqua-wannabe bidrag, känns som att den låten kommer ta plats på min träningslista i framtiden.

 

Japp, då är det dags för röstning och när denna kväll är slut är startfältet för lördagens final klart. Grymt med Darin i mellanakten, han är ju bra ändå! Blir sjukt taggad på att röja loss på ett trångt och svettigt dansgolv nu! Som sagt, final på lördag och jag kommer sitta bänkad så som det nya Eurovisionfan jag är! Jag har tittat mer eller mindre varje år sen jag var väldigt lite, men kanske inte med jättestort intresse, och verkligen inte på kvaltävlingarna sen de började (känns ju överflödigt egentligen). Har babblat bort de flesta låtarna och ofta gjort annat under den långa utdragna röstningen men Sveriges arrangemang i år har bidragit till en Eurovisionhysteri hos mig. Den kanske bara vara i år, och det gör absolut ingenting men på lördag sitter jag bänkad framför TVn med svenska flaggan i ena handen och den tjusiga Eurovisionloggan i andra handen. We are One, YES WE ARE! Heja Sverige!

 

 

PS. Petra Mede åker segway i green room, pluspoäng på det!

Kommentera

Publiceras ej