Fit for fight!

0kommentarer

5 minuter hos sjukgymnasten och ryggen är fixad!

 

Kom dit, berättade att jag åkt skidor och fått ont i höger sida av ländryggen. Mer behövde jag inte säga utan att han (sjukgymnasten) berättade vad som var fel, han prickade in alla symtom och sa att problemet var mycket vanligt bland personer som åker mycket längdskidor klassisk stil.

 

Jag fick lägga mig på britsen och han visade att jag var sned i kroppen genom att mina fotknölar inte var parallella. Han stretchade ut sätesmuskeln genom att föra mitt knä mot motsatt axel, och som jag hela tiden känt var jag mycket mer stel i höger än vänster sida.

 

Problemet satt i att mitt bäcken hade vridit sig snett bakåt vilket bidrar till att man bli lite sned i ena sidan av kroppen och överbelastar den sidan. Går man tillräckligt länge med det, utan att veta om det slutar det tydligen nästan alltid med ryggskott, vilket var fallet för mig då jag fick fruktansvärt ont när jag åkte för två veckor sen. Men efter lite vridning av rygg och bäcken var allt i sin ordning igen, tog väl sisådär 30 sek. Så skönt!!

 

Och för att undvika att det kommer tillbaka ska jag träna ligamenten i bäckenet genom att köra riktigt tung benpress några minuter/vecka. Lätt att åtgärda, lätt att förebygga, så nu är det bara köra 100% igen! :)

 

 

 

PS. Avslutade dagen med trevligt middagsknytis tillsammans med härliga dietister! Älska mat!

 

 
 

Kommentera

Publiceras ej