Skidhelg

0kommentarer

Nu sitter jag här helt utslagen i soffan efter en helg fylld med skidor. Jag, Mattias och Johan har ägnat helgen åt att vila, äta, tittat på skidor, vallat skidor, åkt skidor och till o med drömt om skidor...

 

Igår la vi en hel del tid åt att valla våra skidor inför dags lopp. Det var nollgradigt igår och skulle bli lite kallare idag så det var rätt svårt att veta vilken valla som skulle passa bäst, men efter en kort testrunda och lite tips från coachen (pappa) beslöt vi oss för att göra om, och göra rätt. Och tur var det för idag hade jag både bra fäste och glid. Vi har alltså tagit oss igenom Umeloppet, 40 km idag. Detta innebär inte bara att vi är sjukt trötta och har ont mer eller mindre överallt just nu, det innebär också att vi åkt längre än vad vi tidigare gjort. Innan idag hade jag som längst åkt 30 km och det var på TjejVasan förra året, och när det gäller grabbarna tror jag det här var deras första riktigt långa lopp någonsin.

 

Och det var ett tuff lopp, i alla fall inledningsvis. Under de första 10 km skulle vi upp 250 meter och sen ner ca 200 av dom igen. Detta innebär många långa och riktigt branta uppförsbackar och således nästan lika många långa, branta nedförsbackar. Efter mestadels diagonalåkning, saxning och några rejäla vurpor (det blir en spännande dominoeffekt när en ramlar och täcker upp hela spåret och folk kommer bakifrån och inte hinner bromsa...) kände jag mig riktigt trött efter bara första milen. Som tur var gick de övriga 30 km lättare men för den sakens skulle inte lätt. Spåren var mjuka och stavfästet var många gånger riktigt dåligt. Det fanns fyra vätskekontroller men ingenting att äta så med drygt 10 km kvar var jag trött, hade ont i kroppen, kände av ryggen och kände mig hungrig... Då är det satans jobbigt att åka! MEN trots allt detta har det varit en bra dag i spåret, solen har skinit på oss och det har varit trevlig stämning. Jag hade hoppats att jag skulle åka lite fortare man jag är ändå nöjd med min tid på 03.30.18 (snitt 11,43 km/h; 05:15 min/km). Som sagt, jag har aldrig åk såhär långt tidigare, terrängen var mer kuperad än jag är van med och jag har ju faktiskt inte åkt skidor i mer än drygt ett år så det känns himla bra. Och kan jag hålla den här tiden på Vasan åker jag på under 8 h! Det skulle kännas sjukt bra! :)


Om två veckor vid den här tiden har jag alltså åkt Vasaloppet... Spännande!! Men innan dess ska jag hinna med 4 seminarium, 2 tentor och att läsa en roman på 350 sidor... Det kan ju också bli spännande... Jag lär ju försöka hinna med några timmar i spåret och i sängen också. Dags att börja med sängen, ska bara mumsa i mig mitt kvällsfika först :) Natti!

 

 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej