Bättre mellanmål!

1kommentarer

Alltså nu är det på tiden att jag börjar tänka på vad jag stoppar i mig! 
Jag har chanserat totalt den här sommaren och mina mellanmål på
jobbet har 9 av 10 gånger bestått av smörgåsar, croissanter, muffins
och en och annan söt yoghurt... Men inte idag, idag blev det smoothie
och bananplättar. Två nyttigare alternativ som dessutom faktiskt är
godare än allt annat jag proppat i mig! Prova så får du se! :)


Jordgubb- och basilikasmoothie
1 portion

2 dl naturell yoghurt eller kvarg
1 dl frysta eller färska jordgubbar
Färsk basilika och citronsaft eller limesaft efter smak
En skvätt vatten

Mixa ihop alla ingredienser med stavmixer eller blender,
servera i ett stort glas.
 
 
Banan- och morotsplättar
2 mellanmål (eller ett om man äter som jag gör...)

1 stor mosad banan
1 mellanstor finriven morot
2 ägg
1/2 dl fiberhavregryn eller lite fiberhusk

Vispa ihop alla ingredienser och låt stå i några minuter. Klicka ut
valfritt stora plättar i en varm panna med smör eller olja. Stek på
varje sida tills de bli gyllenbruna. Servera med valfritt tillbehör.
Färska blåbär och hjortronkompott passade perfekt till! :)
 
 

Oförskämt enkelt, oförskämt gott! Enjoy!

1 kommentarer

Maria

16 Aug 2013 09:10

Ojoj de där bananplättarna måste jag prova :) Såg goda ut! Tål ju till och med som är glutenintolerant!

Svar: Du kan hoppa över havregrynen Maria, dom kan bli lite torra med det i. Så blanda bara ett ägg per banan och stek små plättar på ganska hög värme :) Blev ännu godare!
Alexandra Eriksson

Kommentera

Publiceras ej