Anders - en förebild

0kommentarer

I måndags var det premiär för SVT´s "En Klassiker" och jag satt givetvis bänkad. Det är en dokumentärserie där man får följa fem deltagare med målet att genomföra En Svensk Klassiker. Det kändes kul och inspirerande att titta och höra hur andra tänker och känner kring detta eftersom jag själv håller på med samma sak.
 
I första avsnittet fick man lära känna deltagarna och följa dom genom Vätternrundan. Det är en blandning av personer med olika förutsättningar och olika erfarenheter. En av deltagarna är Anders, 60 år, som trots sin cancer ämnar genomföra sin 35e Klassiker. En otroligt inspirerande och glad man som berörde mig mycket.
 
Jag grät en skvätt av sorg över sjukdomen som drabbat honom, en skvätt av glädje övers hans genuina livsglädje och en skvätt för att jag blev rörd över hans inställning:
 
"Varje lopp är en bonus, och jag tänker fortsätta samla bonusar"
 
Med samma mentala styrka, livsglädje och positiva inställning som Anders har tror jag att alla kan övervinna sina största farhågor och utmaningar! Vilken idrottsman, vilken förebild, vilken hjälte!
 
Jag ska tänka på Anders och hans sätt att tänka när demonerna i mitt huvud sätter käppar i hjulen. Jag ska också fortsätta att följa denna man, som under sitt liv genomfört 34 Klassiker, blivit utnämnd till Klassiker-ambassadör, sprungit över 100 maraton och genomfört Ironman på alla jordens kontinenter, genom hela programserien. Jag hoppas innerligt att han än idag lever ett lyckligt liv! Ingenting är omöjligt!

Kommentera

Publiceras ej