Påsklovet

0kommentarer

Igår kväll kom jag hem till Sthlm efter 4 riktigt härliga, soliga och bortskämda dagar i fjällen runt Tänndalen. I onsdags morse tog jag tåget från Umeå till Hudiksvall där pappa, Petra och Bella plockade upp mig med bil. Efter en snabb pizza på nån ”förortspizzeria” rullade vi mot Tänndalen och hotellet i Rösavallen. På vägen blev vi blockerade av en renflock och jag var exalterad i flera timmar, har bara sett dom i inhägnad förut så det var coolt att se dom live i det fria! :) Väl framme serverades 3-rättersmiddag, vilket det gjordes varje kväll alla dagar, förutom på påskafton då det var påskbuffé. Ni kan jag förstå min lycka, hotellfrulle och dom middagarna i 4 hela dagar, bara det är ju som att vara i himmelriket!! Hade det inte varit för det strålande vädret och den otroligt vackra naturen hade jag stannat inne och ätit hela dagarna!

        


Vi åkte utför i Tännporten/Hamra på skärtorsdagen. Det var riktigt bra åkning i hårda men inte isiga pister och rätt mycket lössnö i offpisten. Vi åt hamburgerlunch och lyssnade på en wanna be hårdrockare (dock bra musiker) på afterskin innan vi begav oss tillbaka till vårt mysiga och familjära hotell för lite jacuzzibad innan middagen och den godaste renskavsgrytan jag ätit.

         

 


På långfredagsmorgonen var det molnigt så istället för att gå på tur åkte vi till Ramundberget och åkte utför. Jag tycker nog nästan att åkningen där var snäppet bättre än i Tänndalen med större variation i pisterna med allt ifrån dubbelsvarta pister (som jag och Petra hasade ner för) och långa röda nedfarter till gröna backar och park. Under förmiddagen lättade molntäcket och det blev strålande sol. Vi grävde en grop i backen där vi satt oss och åt medhavd lunch och pressade ansiktet mot solen! Det var en mycket lyckad dag som vi avslutade med lammiddag och skvallerläsning i hotellobbyn.


      


Lördagen bjöd på sol från klarblå himmel hela dagen och 25 km turåkning på fjället. Det var härligt att få åka lite längd igen även fast det gick långsamt i den relativt kuperade och svåråkta terrängen. Vi var ute större delen av dagen och jag tror nog vi fikade och pausade lika mycket som vi åkte. Naturen och omgivningen var slående vacker och det var en underbar dag, absolut en av de bästa turdagarna hittills i mitt liv! Jag tappade bara tålamodet en gång och det var på eftermiddagen när jag tyckte att vi fasiken borde vara framme, det var backar stup rakt upp och ner, vilket innebär långsam ”åkning”, eller snarare promenad uppåt och plogning nedåt. Det blir så drygt när det gå upp, ner, upp, ner, upp, ner... Och i en av nedförsbackarna lyckades jag med säsongens fetaste face plant! Skidorna åkte länge och längre ifrån varandra, jag orkade inte hålla emot och när jag nästa stod i splitt föll jag framåt och med hjälp av ryggsäckens tyngd blev det en störtdykning med huvudet före. Det gjorde rätt ont trots all lössnö och det såg förmodligen väldigt komiskt ut! Rivsår och bula i pannan och trasiga solglasögon fick jag på köpet. Kul att man kan stå på benen efter dryga 70 mils åkning den här säsongen..... :P Tillbaka på hotellet väntade en mumsig påskbuffé med all traditionsenlig mat, nubbe och sång. Ett trevlig avslut på en trevlig dag!

      

        


Söndag betydde åka-hem-dag. Kändes trist att behöva lämna ett så trevlig hotell och ett så underbart fjällområde! Vi hann med några kilometer på längdskidorna innan vi packade in och åkte de dryga 60 milen tillbaka till Sthlm. En 7 timmars bilresa med ett kebabstopp, två mackstopp, några timmars sömn, massa fnitter och lite vinkers-blinkers-leken (precis som när vi var små).


Tack bästa pappa & Petra för en
underbar helg!!!


Idag är det ju röd dag och fortfarande påsklov för min del. Jag har spenderat dagen med att rota igenom och packa om mina flyttkartonger som jag har stående på farmor & farfars vind. Jag ska ju flytta om två veckor och passade på att skicka några lådor med Zandras bil upp till Umeå – tack för hjälpen Zandra! :) Gamlingarna bjöd på smarrig laxlunch och fika på altanen. Hemma blev det bubbel (för att Danne kom på middag?!?), middag och efterrätt. Sjätte dagen i rad med efterätt.... Är det lov så är det! Mvh /Dietisten

   

Kommentera

Publiceras ej