Fyndat

2kommentarer

Är vad jag gjort idag. Tog en promenad till IKEA i förmiddags och inhandlad lite nödvändigheter och annat tjafs till mitt nya rum. Eftersom bankomaten snodde mitt kort förra veckan gick jag runt med miniräknaren i högst hugg så att jag kunde summera ihop allting jag la i kassen för att vara säker på att inte överskrida de lånade kontanterna jag hade i plånboken. Man känner sig helt handikappad utan sitt betalkort! Som tur är, är det så billigt på IKEA att jag kunde handla massor med varor och gå där ifrån med pengar över. Det är nästan så billig att jag blir arg, eller i alla fall frustrerad. Jag kan inte annat än tänka på att det måste vara ett stackars barn som sitter någonstans på andra sidan jorden och knåpar ihop pastaslevar för 9 kr. Om det inte är barn så känns det som att det är vuxna som jobbar under dåliga förhållanden med en oacceptabelt låg lön, för hur går det annars ihop?! 5 tidskriftssamlare för 15 kr, besticklåda för 5 kr, underlakan för 19 kr, 4 kökshanddukar för 29 kr, duschdraperi för 49 kr... Det dyraste jag köpte var en tvålpump för 79 kr. Men å andra sidan, IKEA är ett av världens störta möbelföretag, kanske till och med det största (?) och det känns inte som att dom kan syssla med barnarbete eller dåliga arbetsförhållanden, eller? Och kanske det går runt just pga av att de beställer så ofantligt stora mängder av allting och på så sätt kan hålla priserna nere, eller pga av att alla som är där köper typ 1000 kokta korvar/person bara för att de också är skitbilliga?! Värst av allt är väl kanske att jag vet att jag kommer fortsätta handla på IKEA oavsett, för jag gillar IKEA och jag gillar att man faktiskt har råd att handla där utan att bli ruinerad. Dubbelmoral? Ja, om det är så att det förekommer barnarbete etc., men om inte, så kan ju vi bara hurra för IKEAs sätt att pressa priserna! HURRAA!

 

Från IKEA gick jag till Jakans Centrum och reklamerade mina trasiga Hestra-handskar på Team Sportia, fyndade smycken på Ur & Penns utförsäljning och tog en sväng in på Myrorna. Givetvis hade dom massa bra grejer, bl.a. stolar som skulle passa perfekt till mitt matbord men just nu kan jag inte få upp dom till Umeå så jag fick lite halvbittert gå där ifrån... Men inte helt tomhänt, kunde inte hålla mig från att köpa en söt liten mjölkkanna i glas.

 

Nu ska jag lägga mig och läsa lite innan det är dags att sova. Imorgon tar jag ett tidigt flyg från våriga Stockholm tillbaka till vintriga Umeå och verkligheten... Ser fram emot det faktiskt! :)

 

 

 

 

 

 

PS. Pastaslevarna var billigare på IKEA än på Myrorna.....

2 kommentarer

Pedanten

02 Apr 2013 23:14

Du hitta ingen mysig gammal begagnad mössa på myrorna? ;)

Svar: Nej jävligt trist, hade gärna velat ha en vårhatt eller något liknande!! ;)
Alexandra Eriksson

Therese

04 Apr 2013 17:25

När börjar vi med morgonpromenaderna? :)

Svar: Nu till veckan som kommer Therese! :)
Alexandra Eriksson

Kommentera

Publiceras ej